Home » Статии

7 правила на бизнес разговора

Submitted by
man-2

Бизнес общуването е по-различно от разговорите с приятели. Когато говориш с шефа или колегите си, запознаваш се с нов клиент или се обаждаш по телефона на друга фирма, тези разговори спадат към по-официалното общуване, за което има някои важни правила на етикета. Защо трябва да ги спазваш? Защото чрез тях ще накараш хората да се чувстват по-приятно в компанията ти, което е много важно за бизнес отношенията и за кариерата ти.

Правило 1: Бъди официален
Официалното поведение винаги е добър избор за бизнес разговорите. Ако сега се запознаваш с човека, подай му ръка, представи се и, поне в началото, се придържай към „вие”. В някакъв момент може да решите да минете на „ти”, но това ще стане по-късно. В никакъв случай не започвай със „Здрасти, как си?”.

Правило 2: Запомни името на човека отсреща
Ако за първи път се срещаш с някого, постарай се да запомниш името му, когато той/тя ти се представи. Хората обичат да помниш имената им – това показва, че им обръщаш внимание и че наистина слушаш какво ти говорят.

Правило 3: Опознай лошите си навици, за да не ги покажеш
Обичаш да дъвчеш дъвка или имаш навика да говориш с пълна уста? В официална среда това прави много лошо впечатление. Ако си на събитие, където има храна и напитки, придържай се към малки хапки и малки глътки, за да не бъдеш изненадан с пълна уста.

Правило 4: Завърши разговора подобаващо
Т.е., с ръкостискане. Обърни се към човека по име и му дай визитката си. Ако разговорът е по телефона, благодари на човека отсреща за отделеното време и се разберете кога ще се чуете отново.

Правило 5: Придържай се към безопасни теми на разговор
Когато водиш разговори по работа, всичко, което кажеш, може да повлияе на отношенията ти с хората, с които говориш. Затова трябва да си внимателен. Най-основното правило е да избягваш всякакви теми, свързани с лични чувства, проблеми и т.н. Също така, темите, свързани с религия и лични финанси, не са подходящи за бизнес средата. Ако някой друг от присъстващите започне разговор по тема, която не е подходяща, не обръщай внимание и не се хващай в капана, като отговориш. Ако е наложително да кажеш нещо, опитай се да успокоиш ситуацията, като говориш спокойно и неутрално, и по възможност смени темата.
Тогава за какво да говориш? Допустимо е всичко, което не представлява спорна, емоционална и чувствителна тема. Теми, за които можеш да говориш, са текущи събития и новини, спортни събития (само не изпадай в разговори от типа „Левски срещу ЦСКА”!), работата ти, професионалната ти биография. Ако избереш да говориш за работа, или не говори за шефа и колегите си, или кажи нещо хубаво за тях.

Правило 6: Не говори твърде много
Ако си от хората, които обичат да говорят, внимавай да не се окаже, че ти си единственият, който говори от 5 минути насам. Общителността е хубаво нещо, само че в бизнес среда не трябва да прекаляваш с говоренето. Бъбривостта не само че ще започне да дразни слушателите ти, но и ще ги накара да спрат да те слушат. Това е особено неприятно при телефонен разговор, защото когато не виждаш човека, на когото говориш, даже не можеш да разбереш кога си го отегчил.
Опитай се, когато ти зададат въпрос, да отговориш с няколко изречения. Т.е., да не отговориш само с една дума, но и да не започнеш да държиш реч. Също така, не прекъсвай останалите.

Правило 7: слушай внимателно
Колкото по-добър слушател си, толкова повече ще научиш за човека, с когото разговаряш. А това ще ти помогне да изградиш отношения с него, които могат да ти помогнат в професионален план. Още по-добре е, ако можеш да покажеш на човека, че го слушаш – гледай го в очите, кимай с глава, прави кратки коментари на думите му. Това внимание ще те покаже в добра светлина и ще ти помогне в бъдещите отношения с този човек. Ако пък човекът не е много приказлив, можеш да пробваш да му зададеш някакъв въпрос, свързан с полето му на дейност. Всички хора обичат да говорят за себе си и за работата си, така че с подобен въпрос няма да сбъркаш. Само не забравяй – никакви лични въпроси.

Мисли за разговорите си с колеги, шефове и бизнес партньори като за нещо просто. Такива поне трябва да бъдат те. Без излишни емоции, без дълги речи и словоизлияния и без спорни теми. Освен простотата, не забравяй още учтивостта, чувството за хумор и спокойната увереност.